Malawi VP sues Galaxy radio for K1 billion

Malawi Vice President Khumbo Kachali on Tuesday sued Galaxy  radio for K1 billion through lawyers Gift Nankhuni and Partners for defamation in Lilongwe.

This follows “careless” reporting by Galaxy radio Gerald Viola and Sylvester Namiwa who linked Kachali to a company called Crossmarketing which they said was deleted from IFIMs system on 16 September 2013 by Geoffrey Sinoya after being paid through cheque number 028531 amounting to K68 567 000.00.

Already the suit has sparked debate among journalists in the country on their professional internet chat forum.

A journalist said: “Lessons need to be taught. There is too much slander and libel going around. Someone ought to be held accountable. While we agree that theft of public funds is invariably reprehensible, media outlets that behave irresponsibly by broadcasting lies and embarking on smear campaigns should be condemned by any peace loving Malawian. Irresponsible journalism should not be paraded as free speech .”

Kachali: Sues

Kachali: Sues

The Vice President according to the records does not own a company called Crossmarketing.

The company according to Registrar General was registered on 26 April 2006 with Shareholders listed as Lekani Lawrence Loga of Area 43 with K50,000 shares, Charles Kapapa of Chitedze holding K50,000 shares,  Khumbo Nyirenda of Area 18 as having K50,000 shares, Billiat Loga of Area 18 as having K50,000 shares and Luke Kasamba holding K50 000 ordinary shares.

The registration documents were prepared by Lyold Muhara and the swearing was done by Febbie Chikungwa as Commissioner for Oaths.

Luke Kasamba is said to be suing Galaxy Radio while the Vice President is expected to equally file a defamation suit this week.

The Galaxy overzealous reporters told the Malawi nation that PP’s Anita Kalinde and Hophmally Makande owns O and G Construction and was paid K336 482 000.00. Frank Mwanza deleted the transaction from IFIMs on 03 September 2013.

The registration documents indicate that was registered on 13 August 2010 and Lawyer Alfred Vincent Mumba prepared articles of association which indicates that shareholders are Oswald Lutepo, Getrude Lutepo, Oswald Lutepo Junior and Wongani Lutepo.

Nowhere in the official ownership of the company do Kalinde and Makande appear.

Kalinde and Makande have engaged lawyers to sue for K400 million, according to close sources.

Follow and Subscribe Nyasa TV :

Please share this Article if you like Email This Post Email This Post

More From Nyasatimes

More From the World

Comments are closed.