Sata allows Muluzi’s Joy TV to beam on satellite from Chipata

Ex-president Bakili Muluzi’s Joy TV which was stopped by Malawi authorities on its inception has been permitted to establish their station in Zambia’s Eastern Province, according to President Micheal Sata.

Malawi Communications Regulatory Authority (Macra) denied Joy television broadcasts in 2007, when it had already started beaming.

But son to former president Muluzi, Atupele, requested Sata to allow Joy TV to start beaming its programmes from Chipata in Zambia via satellite.

Atupele: Had a courtesy call on Sata

“When I went to convey my congratulations for the election, as you know that he is a long time old friend to former president Dr Bakili Muluzi, I was extremely well received by His Excellency [Sata] who knows well how the situation is here,” Atupele said according to Daily Times.

“I [therefore] did ask him if it was possible to allow us to be broadcasting from Chipata, a television which he accepted and he even informed our Malawi’s High Commissioner [David Bandawe] of that development,” Atupele said.

Lawmaker Atupele, who is also presidential aspirant for 2014 elections, said he forwarded his request when he had gone to congratulate President Sata on his election.

Sata also confirmed the development in Zambia’s Post newspaper when Malawian High Commissioner David Bandawe delivered letters of congratulations

The Eastern Provide of Zambia borders Mchinji and Kasungu districts of Malawi.

“Your leader of your opposition they run a radio station and television station in Malawi and they came to ask me if we can give them permission to have a station in Chipata. That’s an investment, you are welcome. So you can have your Malawian radio and broadcasting not government that private one after all they speak Chewa so the people of Eastern Province will benefit. That at least you have an advantaged knowledge you can tell your government,” Sata was quoted in The Post telling Bandawe.

Mutharika government which deported Sata in 2007 also threatened the then Joy Radio manager, Peter Chisale with deportation claiming he is not Malawian but Zambian.

Joy station has on several occasions clashed with government.

Follow and Subscribe Nyasa TV :

Sharing is caring!

Follow us in Twitter
oldest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Read previous post:
VP condemns ‘spy machine’, court stops rollout

Malawi’s Vice President Joyce Banda says government recent acquisition of a spy machine is unconstitutional and a violation of people’s...